Подальші зміни до податкового законодавства, спрямовані на забезпечення економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)

Поширення коронавірусу в Україні і в світі неминуче відбилося на економіці країн, призводячи до спаду ділової та економічної активності, зменшення обсягу виробництва та значно збільшивши попит на товари першої необхідності, товари протиепідемічного призначення та дезінфікуючі засоби.

З метою вдосконалення правових відносин у багатьох сферах життєдіяльності, які зазнали змін у зв’язку із поширенням коронавірусу COVID-19, 30 березня 2020 року був прийнятий Закон № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)», внаслідок якого запроваджується тимчасове спрощення виробництва продукції, необхідної для протидії поширенню коронавірусу COVID-19, та спрощення процедури її закупівлі, а також відбувається «послаблення» механізмів податкового контролю у цілому – відтермінування подання фінансової звітності, звільнення від сплати штрафних санкцій та запровадження мораторію на проведення податкових перевірок.

Ключові питання:

  • Спрощена система оподаткування
  • Оподаткування податком з доходів фізичних осіб
  • Оподаткування податком на додану вартість
  • Оподаткування податком на прибуток
  • Оподаткування акцизним податком
  • Інші зміни до Податкового кодексу України

У зв’язку з цим, новий Закон представляє інтерес як для вузькоспеціалізованого сегменту українського бізнесу – виробників (постачальників) підакцизних товарів та дезінфікуючих засобів, товарів першої необхідності, так і для всього бізнесу та населення в цілому.

Збільшено обсяг доходу для суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності

Обсяг доходу протягом календарного року для платників податків:

  • І групи – з 300 000 до 1 000 000 грн.;
  • ІІ групи – з 1 500 000 до 5 000 000 грн.;
  • ІІІ групи – з 5 000 000 до 7 000 000 грн.

Новим Законом вводиться «послаблення» механізмів податкового контролю у цілому – відтермінування подання фінансової звітності, звільнення від сплати штрафних санкцій та запровадження мораторію на проведення податкових перевірок.

При оподаткуванні податком з доходів фізичних осіб

  • Знято обмеження, визначені підпунктом 166.3.2 пункту 166.3 статті 166 Податкового кодексу України (не >4% суми загального оподатковуваного доходу), при реалізації права на податкову знижку відповідно до положень статті 166 цього Кодексу за результатами 2020 року.

У зв’язку з цим, суми коштів або вартості лікарських засобів та товарів протиепідемічного призначення, засобів особистої гігієни, продуктів харчування та товарів за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) громадським об’єднанням та благодійним організаціям; центральним органам виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах охорони здоров’я та санітарного та епідемічного благополуччя населення, контролю якості та безпеки лікарських засобів; особі, уповноваженій на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я; або закладам охорони здоров’я державної та комунальної власності; структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій протягом карантину, включаються до податкової знижки у повному обсязі.

При оподаткуванні податком на додану вартість

  • Доповнено перелік звільнених від оподаткування ПДВ операцій* (тимчасово на період дії карантину), поряд з операціями ввезення на митну територію України, операціями з постачання на митній території України ряду товарів – лікарських засобів, медичних виробів та медичного обладнання.

* При цьому щодо таких операцій не застосовуються також положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199, зокрема, в частині обов’язку нарахування податкових зобов’язань, а також складення та реєстрації зведеної податкової накладної.

  • Звільнено громадські об’єднання та благодійні організації від обов’язку включати операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів (лікарських засобів, медичних виробів та медичного обладнання), а також надання благодійної допомоги (відповідно до підп. 197.1.15 п. 197.1. ст. 197 ПКУ) при обрахунку загальної суми*, визначеної статтею 181 цього Кодексу.

* Тобто суми від цих операцій для таких суб’єктів не враховуються при обрахунку загальної суми, що має значення для реєстрації як платника ПДВ та сплати ПДВ.

  • Зазначені положення застосовуються до операцій, здійснених, починаючи з 17 березня 2020 року на період, що закінчується останнім числом місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України.

Доповнено перелік звільнених від оподаткування ПДВ операцій, які включають ввезення на митну територію України та постачання на митній території України низки товарів – лікарських засобів, медичних виробів та медичного обладнання.

При оподаткуванні податком на прибуток

  • Не застосовуються коригування щодо збільшення фінансового результату до оподаткування (відповідно до підп. 140.5.9. п. 140.5. ст. 140 ПКУ) на суму коштів або вартості лікарських засобів, дезінфекційних засобів, медичного обладнання, засобів індивідуального захисту тощо, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, які добровільно перераховані (передані) громадським об’єднанням та благодійним організаціям та іншим, вище згаданим суб’єктам.
  • При визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств:
    • Фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму доходів, визнаних за правилами бухгалтерського обліку, внаслідок отримання коштів або перелічених вище товарів протиепідемічного призначення.
    • Фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму витрат, визнаних за правилами бухгалтерського обліку, внаслідок використання ними коштів або товарів, зазначених в цьому пункті.

Нові правила коригування фінансового результату стосуються платників податку на прибуток – закладів охорони здоров’я державної та комунальної форми власності, а також особи, уповноваженої на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, які є «отримувачами» коштів або товарів.

Правила коригування при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств застосовуються тимчасово, за податкові звітні періоди 2020 року.

При оподаткуванні акцизним податком

  • Продовжено терміни погашення податкових векселів, виданих відповідно до пункту 229.8. ПКУ виробниками або імпортерами палива для реактивних двигунів та бензинів авіаційних, які припадають на період з 1 березня по 31 травня 2020 року, до 15 серпня 2020 року (включно).

Наслідки у вигляді штрафу (50% суми акцизного податку) настають для імпортера або виробника, які видали податковий вексель, у разі непідтвердження ними до 15 серпня 2020 року цільового використання бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів.

  • Встановлено нульову ставку акцизного податку за 1 літр 100-відсоткового спирту із спирту етилового, який використовується для виробництва дезінфекційних засобів, тимчасово, до 31 травня 2020 року.

Розширено перелік порушень податкового законодавства, за допущення яких до платників податків можуть застосовуватися штрафні санкції з 1 березня по 31 травня 2020 року.

Інші зміни до Податкового кодексу України

  • Розширено перелік порушень податкового законодавства, за допущення яких до платників податків можуть застосовуватися штрафні санкції протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року.Зокрема, йдеться про порушення вимог законодавства в частині:
    • цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
    • обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
    • здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
    • здійснення суб’єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб’єктів платниками акцизного податку.
  • З-під дії мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року виведено фактичні перевірки в частині порушення вимог законодавства щодо:
    • обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
    • цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
    • обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
    • здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального з підстав визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2. статті 80 ПКУ.
  • Збільшено строки проведення камеральної перевірки податкової декларації або уточнюючих розрахунків (крім декларації та розрахунків з ПДВ) за звітні періоди березень-травень 2020 року, що були подані платниками податків протягом березня-травня 2020 року, до 60 календарних днів.

Зменшено період, протягом якого не нараховується та не сплачується плата за землю – з 1 березня по 31 березня 2020 року.

Поряд з цим, платники плати за землю, які визначають податкові зобов’язання із плати на землю на підставі податкових декларацій, мають право сплатити податкове зобов’язання за період – квітень 2020 року у строк до 30 червня 2020 року, без нарахування пені та штрафних санкцій.

  • Аналогічні положення закріплені і щодо оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно ст. 266 ПКУ.
  • Органам місцевого самоврядування у 2020 році надано право прийняти рішення про внесення змін до прийнятого рішення про встановлення місцевих податків та зборів щодо зменшення ставок єдиного податку.
  • Тимчасово, на період до 31 травня 2020 року (включно), зупинений перебіг строків, встановлених статтею 56 ПКУ в частині процедури адміністративного оскарження, щодо скарг* платників податків, що надійшли до 31 травня 2020 року або які не розглянуті станом на 18 березня 2020 року.

* Перебіг строку не зупиняється лише щодо розгляду скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість або з від’ємного значення з податку на додану вартість.

  • Зупинення перебігу строків не породжує будь-яких наслідків*, передбачених статтею 56 ПКУ, статтями 52–53 ПКУ щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі, статтями 73 та 78 ПКУ щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів.

* Крім запитів контролюючих органів щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість або з від’ємного значення з податку на додану вартість), що надійшли платникам податків до 31 травня 2020 року.

З 1 червня 2020 року перебіг зазначених строків продовжується з урахуванням часу, що минув до такого зупинення.

Висновок

В межах заходів, спрямованих на подолання негативних економічних наслідків, що зумовлені поширенням коронавірусу (COVID-2019), запроваджуються тимчасові «послаблення» податкових механізмів, які, не дивлячись на їх тимчасовий характер, все ж таки пом’якшують для платників податків проходження економічної кризи.

При цьому не можливо не відзначити, що внаслідок збільшення попиту на товари медичного призначення (лікарські та дезінфікуючі засоби, гігієнічні засоби, товари першої необхідності) пільги в оподаткуванні стосуються, переважно, постачання цієї групи товарів чи передання коштів на їх придбання. Разом з тим спостерігаються деякі посилення податкового контролю у вигляді застосування штрафних санкцій та проведення перевірок на період дії карантину в частині порушення законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів.

Станом на теперішній час неможливо виключити подальші зміни до податкового законодавства. Вони будуть залежати від багатьох обставин і в, першу чергу, від ситуації з поширення коронавірусу в Україні та тривалості карантину.