Важливі зміни для бізнесу та населення в період здійснення державою заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)

З метою запобігання поширенню коронавірусу COVID-19 серед населення України нещодавно в українському парламенті було прийнято два Закони №530-ІХ та №533-ІХ, які суттєво вплинуть як на бізнес, так і на населення України. 18 березня 2020 року вказані закони вступили в дію.

Станом на 18 березня 2020 року в 142 країнах світу зафіксовано майже 200 000 випадків захворювання на COVID-19, у тому числі 7 997 смертей та 82 810 пацієнтів, які одужали (91%, так званих closed cases). Всесвітня організація охорони здоров’я заявила, що Європа є епіцентром пандемії COVID-19 після різкого зростання кількості підтверджених випадків інфікування (Італія – 31 506, Іспанія – 11 826, Німеччина – 9 337, Франція – 7 730, Швейцарія – 2 742). Крім того, повідомляється про випадки COVID-19 серед найближчих сусідів України (Польща – 246, Словаччина – 97, Угорщина – 58, Румунія – 246, Молдова – 30, Білорусія – 36, Росія – 114).

Станом на 18 березня 2020 року в Україні зафіксовано чотирнадцять підтверджених лабораторними аналізами випадків COVID-19, два з яких летальні.

Ключові питання:

  • Закон №530-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020
  • Закон №533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020

Закон №530-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020

З метою запобігання поширенню коронавірусу COVID-19 серед населення України, державою проводиться ряд дій, які передбачають:

1) Тимчасовий порядок здійснення закупівель:

  • проведення закупівлі товарів, робіт та послуг необхідних для попередження та лікування COVID-19 без застосування процедур, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі»;
    стовідсоткова попередня оплата за вищезазначені товари, роботи та послуги;
    звільнення від ввізного мита та ПДВ на лікарські засоби, медичні засоби та/або медичне обладнання, призначені для запобігання поширенню COVID-19, перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;
    встановлення контролю з боку Кабінету Міністрів України за цінами на лікарські засоби, товари медичного призначення та соціально значущі товари.

Карантин визнається Верховною Радою України як обставина непереборної сили.

2) Норми, спрямовані на захист прав фізичних та юридичних осіб під час проведення карантинних та обмежувальних заходів:

  • можливість роботи вдома для працівників, державних службовців та службовців органів місцевого самоврядування та можливість надання їм за їх згодою відпустки;
  • заборона стягнення та стягнення штрафних санкцій (штрафів, пені) за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг;
  • заборона припинення надання житлово-комунальних послуг громадянам України у разі їх несплати;
  • заборона примусового виселення громадян за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг із житлових приміщень у будинках державного, громадського та соціального житла;
  • заборона примусового виселення та примусового арешту житла, яке належить громадянам України після виконання рішення суду про стягнення боргів за житлово-комунальні послуги;
  • невключення, у разі встановлення Кабінетом Міністрів України карантину, терміну перебування працівника у відпустці без збереження заробітної плати у загальний строк, відведений працівнику для відпустки без збереження заробітної плати на рік (що згідно законодавства становить не більше 15 календарних днів на рік);
  • надання права власникам змінювати режими роботи органів, закладів, підприємств, установ, організацій, зокрема, щодо прийому та обслуговування фізичних та юридичних осіб з обов’язковим інформуванням населення про це через веб-сайти та інші комунікаційні засоби;
  • заборона на скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (на період карантину та на 30 днів після його відміни);
  • заборона на притягнення до адміністративної відповідальності іноземців та осіб без громадянства, які не змогли виїхати за межі України або не змогли звернутися до територіальних органів/ підрозділів Державної міграційної служби України із заявою про продовження строку перебування на території України, у зв’язку із введенням карантинних заходів;
  • карантин визнається Верховною Радою України як обставина непереборної сили;
  • тимчасове припинення строків подання заявки на отримання адміністративних та інших послуг та умов надання цих послуг, визначених законодавством;
  • забороняється здійснювати планові заходи щодо здійснення державного нагляду у сфері господарської діяльності органами державного нагляду (наприклад, податкові інспекції).

Підвищення кримінальної відповідальності за порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням.

3) Встановлення додаткових надбавок до зарплати для медичних та інших працівників, які безпосередньо займаються боротьбою з COVID-19 до 200 відсотків заробітної плати на період здійснення заходів щодо запобігання поширенню COVID-19.

4) Адміністративна відповідальність за порушення порядку карантину, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил та норм, передбачених законом.

5) Адміністративна відповідальність за нерозголошення або порушення порядку розкриття інформації про державні закупівлі, проведені відповідно до цього закону

6) Підвищення кримінальної відповідальності за порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням.

7) Законом доручено Кабінету Міністрів України прийняти нормативні акти та розробити відповідні законопроекти:

  • щодо недопущення припинення надання житлових субсидій на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням COVID-19;
  • щодо призначення житлової субсидії на наступний період для всіх без виключення домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому періоді, без їх звернення,
  • щодо розширення кола отримувачів житлових субсидій у зв’язку із встановленням карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням COVID-19;
  • щодо реєстрації безробітного з першого дня після подання особою, яка шукає роботу, заяви про надання статусу безробітного, та призначення допомоги по безробіттю з першого дня після реєстрації безробітного;
  • щодо призупинення обов’язку виконання основного зобов’язання, виконання якого забезпечене іпотекою, та недопущення звернення стягнення на предмет іпотеки на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням COVID-19.

Закон №533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020

Через призупинення діяльності або обмеження діяльності деяких суб’єктів господарювання, що призведе до негативних економічних ефектів, 17.03.2020 було прийнято також закон №533-ІХ, положення якого дозволять частково знівелювати негативні наслідки на економіку України внаслідок поширення коронавірусної хвороби (COVID-19) та заходів спрямованих на її ліквідацію.

Закон №533-ІХ прийнятий з метою запровадження податкових та неподаткових пільг, пов’язаних із строком сплати податків, нарахуванням заробітної плати за дні вимушеного простою, термінами подачі податкових декларацій, термінами проведення перевірок, нарахування штрафних санкцій та пені, тощо.

В першу чергу, ці заходи направлені на захист бізнесу від негативних наслідків, у зв’язку з невикористанням економічного потенціалу.

У зв’язку з чим вносяться такі зміни до Податкового кодексу України:

  • не застосовуються штрафні санкції за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 30 квітня 2020 року;
  • встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок з 18 березня по 18 травня 2020 року;
  • подовжено до 1 липня 2020 року термін подання річної декларації про майновий стан і доходи;
  • не нараховується та не сплачується у період з 1 березня року по 30 квітня 2020 року плата за землю;
  • об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з 1 березня по 30 квітня 2020 року.

В першу чергу, ці заходи направлені на захист бізнесу від негативних наслідків, у зв’язку з невикористанням економічного потенціалу.

Крім того, фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування; особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності; члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах; тимчасово звільняються від нарахування та сплати єдиного соціального внеску в частині сум, що підлягають сплаті такими особами за періоди з 1 по 31 березня та з 1 квітня по 30 квітня 2020 року за себе.

Щодо РРО вносяться зміни, якими:

  • перенесено з 1 жовтня 2020 року на 1 січня 2021 року запровадження застосування РРО платниками єдиного податку другої – четвертої груп (фізичними особами – підприємцями) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень, крім тих, які здійснюють:
  1. реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
  2. реалізацію лікарських засобів та виробів медичного призначення.
  • перенесено з 1 січня 2021 року на 1 квітня 2021 року запровадження застосування РРО платниками єдиного податку другої – четвертої груп (фізичними особами – підприємцями), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень, незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які здійснюють:
  1. реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
  2. реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
  3. реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я;
  4. реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
  5. роздрібну торгівлю вживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД);
    діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидкого обслуговування, якщо така діяльність є іншою, ніж визначена пунктом 11 статті 9 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”;
  6. діяльність туристичних агентств, туристичних операторів;
  7. діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД);
  8. реалізацію текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Не застосовуються штрафні санкції за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 30 квітня 2020 року.

Передбачається надання допомоги по тимчасовій непрацездатності на період перебування в спеціалізованих закладах охорони здоров’я, а також й на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення коронавірусної хвороби (COVID-19). Такі виплати будуть виплачуватися так само, як допомога по тимчасовій непрацездатності через хворобу чи травми (не пов’язані з аварією на виробництві та професійним захворюванням) і становитимуть 50 відсотків середньої загальної заробітної плати в країні.

Передбачено, що в разі прострочення споживачем у період з 01 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року виконання зобов’язань за договором про споживчий кредит (в тому числі, але не виключно, прострочення споживачем у період з 01 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року виконання зобов’язань зі сплати платежів) споживач звільняється від відповідальності перед кредитодавцем за таке прострочення. В тому числі, але не виключно, споживач в разі допущення такого прострочення звільняється від обов’язків сплачувати кредитодавцю неустойку (штраф, пеню) та інші платежі, сплата яких передбачена договором про споживчий кредит за прострочення виконання (невиконання, часткове виконання) споживачем зобов’язання за таким договором.

Також визначено формування загальних резервів НБУ за результатами річної фінансової звітності за рахунок прибутку у розмірі 10 відсотків від середньорічного обсягу грошово-кредитних зобов’язань Національного банку.

Висновок

З огляду на критичну та надзвичайно загрозливу ситуацію, пов’язану з можливим виникненням пандемії COVID-19 у світі та епідемії в Україні, закони №530-ІХ та №533-ІХ від 17.03.2020, спрямовані на реальну підтримку бізнесу та громадян в період боротьби з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).

Юридичні наслідки впровадження цих заходів є масштабними, складними та безпрецедентними. Однак вони мають вирішальне значення для уникнення глибокої рецесії, також в найближчі тижні та місяці ми також можемо побачити подальші фіскальні та регуляторні стимули для підтримки економіки.